尚円王 誕生 奥間カンジャー 佐敷按司(シマグチ)

しょうえんおうたんじょうおくまかんじゃーさしきあじ

概要

(方言原話)諸見(す み)ぬ大和(やまとぅ)タンメーが魚(いゆ)くわーしーがむっちんじぃたぬばー、あさっとぅや今度(くんどぅ)、沖(うき)から桶(うーき)ぬ流れてぃちょんばーよ。とぅんもーとぅんもーるしぃ。あんしゃとぅ、「珍(ひる)ましぃむん宝物(たからむん)ぬがあってぃ。」いんじー、ふいじとぅーばいんじゃとぅやー。うりねえー、赤子(あかんぐわ)ぬおるばーよ。「ああ、とー、うり、でーじやしぃが。」家(やー)かいはいいちぇー、えー、家(やー)ぬハンシー、大和タンメーとぅてーへー、えーなー育(すだ)てぃえー、かまへー、成長しみたっとぅ。うりまたちゅらさんあいえー。ち、あのう美男子やったんでぃよう。あへんじぇ、年頃(とぅしぐる)なっとぅよ、若者達(わかむんちゃー)の、伊是名ぬ諸見(す み)の若者達(わかむんちゃー)ぬ、だてーん、執心し望(ぬず)むるばーよー。あんしぇんじ、農業るそーしが、うぬ人(ちゅ)ぬ今度や、田や上(うわー)びにるあいんむん、逆田(さかた)てぃ上(うぃー)に、あるばーよ。うりけ、今度は田(たー)に日照(ひで)りんばーに、水(みじ)多(うふぉー)くそーるばーよー、「ああ、くりぇ、夜(ゆる)出(ん)じ他人(ちゅ)ぬ田(たー)から、どぅーくる水(みじ)汲(く)みえー、入(い)りえーる。」てから、憎(にく)まれんじ、それからそーるばーに、今度(くんどぅ)またあの神様、白髪(しらが)ボーボー生(み)ゆぬ神様みたいの老人が、夢(いみ)見(み)しぇるばー。枕元(まくらもと)に来(ち)ぃ。「これ、やーや、うまにうんやー、なまやー、ここ村人(しまんちゅ)や、やー殺(くる)すんてーから、むる、準備そーんどー。早(へー)く明日(あちゃー)、しこまー早(へー)く起(う)きいんじー、浜(はま)てぃん行(い)こーやー、船(ふにー)ん、うまーにうーい、飯米(はんめー)にこ乗(の)しろーとぅや、すぐうりけん、逃(ひ)んぎりよー。」でぃいちゃくとぅ、ちゃーしがしこまー起(う)きぃんじゃくとぅや、浜(はま)に船(ふに)んきさ、準備さりえー、飯米(はんめー)入りろんばー。あんさとぅ、「あんや、なーや本当(ふんとー)やさー。」でぃいえーから、えー、くぬ船(ふに)から山原(やんばる)かい逃(ひ)んげー行(ん)じゃっとぅ、しっちゃんめぬ、国頭(くんじゃん)の奥間(うくま)。やーあまんじ行(ん)じてぃ、また今度(くんどー)、一番初めあたったしーや、奥間カンジャーなとーんばーよ。カンジャーにカンジャーの手助けしえーから、うぬ、でぃ、じんぶんさーかわいるばーれる。うさぎーらーちょうとぅやー。えー、まーそーしが、前またーいちゃーがしちゃんぬあらー、皆に憎まれるわざ。全然(じぇんじぇん)うまーにんならん。あれ、うまーやあらんまた今度(くんどー)、うまーに又神様ぬ夢(いみ)見しるばーよ。「なーひん南(へー)き行けなーひん南(へー)き行け。」てぃ、言われんちゃくとぅ。たった、あぬ、中部から南部かいんじぇしちゃしが、今度(くんどー)うまんじんまたらん、一番残(いちばんぬく)たぬ、最後の残ったしが佐敷よ、佐敷村、あまんにけー行(ん)じょーるばーよ。えー、あまけんじそーしが、あまねぇ今度、苗代(なわしろ)からてぃぬ部落んじ、むとぅまえー、うまんじ長らく生活そーるばーに、今度あのう、時の王様からまたうりがしわざ、話ぬとぅんじんじぃ。いへー、わかんじぇー、城内(うろうち)ぎぇ来(ち)えーから、あの役目しむるばーよ。な、うっさじんぶんぬあいくとぅや、人(ちゅ)ぬ変わいるくとぅや、普通の人間と変わい、なーぼーねーくりぬ、頭(ちぶる)や持(む)ちょーい、顔(かーぎ)むあえんでぃそーてぃとぅや。いじ、首里(す い)かい呼ばれんじ、うまに、ぬー勤(ちとぅ)み、ぬー勤(ちとぅ)み、勤めしみーらてぃ。そーしが、うまにんまた、憎まりんんばーよ。「えーな、うまにならん。自分(どぅ)や隠居しぇ。」いんじぇ、からそーるばーに。今度あの騒動起(そうどうう)くれーから、尚徳王ぬばーに、久高島征伐(くだかしぇいばつ)しんじゃるばーに、うぬばーにうまねー争い全然ねーんしが、「あぬ尚徳王や悪い王様るやっとぅや、うの人(ちゅう)や政治ならん。り、うまーに、なま沖縄(うちなー)ねー、琉球の前(めー)の人間(にいんじん)とぅしぇー、さんたてぃあとぅたきねーから。」しちゃとぅ今度(くんどー)、一人の老人が、手(てぃー)挙(あ)ぎれーから、「物(むぬ)呉(くぃー)しる我(わー)御主(うすー)、着物(ちぬ)着(ちぃ)ししる 我(わー)御主(うすー)。」でーんじよ。「とう、あのう、西ぬ松金(にちかに)、松金(にちかに)ありぬ、沖縄(うちなー)ぬ王様にない人(ちゅ)るやる。」と言じゃとぅ、「うーさり。」てぃ、むーる賛成んじぇ手(てぃー)挙ぎたるばーよー、あんしうまんじちたっとぅや今度王様になたん。尚徳王やまた、帰(けー)ーるばーに、うぬ状況わかったのー、尚徳王の家にんじゅんちゃー、臣下(しんか)ぬちゃーの、「んじぇー、待ちょーけよえー、沖縄(うちなー)、琉球ーちゃんぐとぅならんどー。王様たっちょんどー。」てえとぅ、うぬむんやー、うまねー海かい、とぅぶぃけー亡(まー)さんでぃるくとぅなえー。うりが尚円王になたのー始まいり。うっさまでぃ、終わり。

再生時間:4:37

このお話の動画を見る

クリックすると動画が再生されます。 ※再生パターンは4種類です。

  • 話者の語りで見る

    実際の話者のお話

  • 島言葉で見る

    話者のお話を元にした方言バージョン

  • 共通語で見る

    話者のお話を元にした共通語バージョン

  • 音声記号で見る

    音声記号バージョン

  • この映像の著作権は、沖縄県立博物館・美術館にあります。

    研究および教育普及目的以外での無断使用は固く禁じます。
    コンテンツの複製、利用については、博物館に必ず許可を得てください。

  • アンケートにご協力お願いします。

民話詳細DATA

レコード番号 47O381161
CD番号 47O38C059
決定題名 尚円王 誕生 奥間カンジャー 佐敷按司(シマグチ)
話者がつけた題名
話者名 西江幸徳
話者名かな にしえこうとく
生年月日 19080612
性別
出身地 沖縄県島尻郡伊平屋村字我喜屋
記録日 19800907
記録者の所属組織 沖縄口承文芸学術調査団
元テープ番号 島尻郡伊平屋村田名 T21 A18 
元テープ管理者 沖縄伝承話資料センター
分類 伝説
発句(ほっく)
伝承事情
文字化資料 伊平屋村民話集 P 71
キーワード 諸見,大和タンメー,魚釣り,トゥンモー,桶,赤ん坊,ハンシー,美男子,松金,伊是名,逆田,日照り,神様,老人,舟,山原,国頭,奥間,奥間鍛冶屋,知恵,西原,王様,役目,首里,征伐,凱旋,尚徳王,久高島,首里城,琉球
梗概(こうがい) (方言原話)諸見(す み)ぬ大和(やまとぅ)タンメーが魚(いゆ)くわーしーがむっちんじぃたぬばー、あさっとぅや今度(くんどぅ)、沖(うき)から桶(うーき)ぬ流れてぃちょんばーよ。とぅんもーとぅんもーるしぃ。あんしゃとぅ、「珍(ひる)ましぃむん宝物(たからむん)ぬがあってぃ。」いんじー、ふいじとぅーばいんじゃとぅやー。うりねえー、赤子(あかんぐわ)ぬおるばーよ。「ああ、とー、うり、でーじやしぃが。」家(やー)かいはいいちぇー、えー、家(やー)ぬハンシー、大和タンメーとぅてーへー、えーなー育(すだ)てぃえー、かまへー、成長しみたっとぅ。うりまたちゅらさんあいえー。ち、あのう美男子やったんでぃよう。あへんじぇ、年頃(とぅしぐる)なっとぅよ、若者達(わかむんちゃー)の、伊是名ぬ諸見(す み)の若者達(わかむんちゃー)ぬ、だてーん、執心し望(ぬず)むるばーよー。あんしぇんじ、農業るそーしが、うぬ人(ちゅ)ぬ今度や、田や上(うわー)びにるあいんむん、逆田(さかた)てぃ上(うぃー)に、あるばーよ。うりけ、今度は田(たー)に日照(ひで)りんばーに、水(みじ)多(うふぉー)くそーるばーよー、「ああ、くりぇ、夜(ゆる)出(ん)じ他人(ちゅ)ぬ田(たー)から、どぅーくる水(みじ)汲(く)みえー、入(い)りえーる。」てから、憎(にく)まれんじ、それからそーるばーに、今度(くんどぅ)またあの神様、白髪(しらが)ボーボー生(み)ゆぬ神様みたいの老人が、夢(いみ)見(み)しぇるばー。枕元(まくらもと)に来(ち)ぃ。「これ、やーや、うまにうんやー、なまやー、ここ村人(しまんちゅ)や、やー殺(くる)すんてーから、むる、準備そーんどー。早(へー)く明日(あちゃー)、しこまー早(へー)く起(う)きいんじー、浜(はま)てぃん行(い)こーやー、船(ふにー)ん、うまーにうーい、飯米(はんめー)にこ乗(の)しろーとぅや、すぐうりけん、逃(ひ)んぎりよー。」でぃいちゃくとぅ、ちゃーしがしこまー起(う)きぃんじゃくとぅや、浜(はま)に船(ふに)んきさ、準備さりえー、飯米(はんめー)入りろんばー。あんさとぅ、「あんや、なーや本当(ふんとー)やさー。」でぃいえーから、えー、くぬ船(ふに)から山原(やんばる)かい逃(ひ)んげー行(ん)じゃっとぅ、しっちゃんめぬ、国頭(くんじゃん)の奥間(うくま)。やーあまんじ行(ん)じてぃ、また今度(くんどー)、一番初めあたったしーや、奥間カンジャーなとーんばーよ。カンジャーにカンジャーの手助けしえーから、うぬ、でぃ、じんぶんさーかわいるばーれる。うさぎーらーちょうとぅやー。えー、まーそーしが、前またーいちゃーがしちゃんぬあらー、皆に憎まれるわざ。全然(じぇんじぇん)うまーにんならん。あれ、うまーやあらんまた今度(くんどー)、うまーに又神様ぬ夢(いみ)見しるばーよ。「なーひん南(へー)き行けなーひん南(へー)き行け。」てぃ、言われんちゃくとぅ。たった、あぬ、中部から南部かいんじぇしちゃしが、今度(くんどー)うまんじんまたらん、一番残(いちばんぬく)たぬ、最後の残ったしが佐敷よ、佐敷村、あまんにけー行(ん)じょーるばーよ。えー、あまけんじそーしが、あまねぇ今度、苗代(なわしろ)からてぃぬ部落んじ、むとぅまえー、うまんじ長らく生活そーるばーに、今度あのう、時の王様からまたうりがしわざ、話ぬとぅんじんじぃ。いへー、わかんじぇー、城内(うろうち)ぎぇ来(ち)えーから、あの役目しむるばーよ。な、うっさじんぶんぬあいくとぅや、人(ちゅ)ぬ変わいるくとぅや、普通の人間と変わい、なーぼーねーくりぬ、頭(ちぶる)や持(む)ちょーい、顔(かーぎ)むあえんでぃそーてぃとぅや。いじ、首里(す い)かい呼ばれんじ、うまに、ぬー勤(ちとぅ)み、ぬー勤(ちとぅ)み、勤めしみーらてぃ。そーしが、うまにんまた、憎まりんんばーよ。「えーな、うまにならん。自分(どぅ)や隠居しぇ。」いんじぇ、からそーるばーに。今度あの騒動起(そうどうう)くれーから、尚徳王ぬばーに、久高島征伐(くだかしぇいばつ)しんじゃるばーに、うぬばーにうまねー争い全然ねーんしが、「あぬ尚徳王や悪い王様るやっとぅや、うの人(ちゅう)や政治ならん。り、うまーに、なま沖縄(うちなー)ねー、琉球の前(めー)の人間(にいんじん)とぅしぇー、さんたてぃあとぅたきねーから。」しちゃとぅ今度(くんどー)、一人の老人が、手(てぃー)挙(あ)ぎれーから、「物(むぬ)呉(くぃー)しる我(わー)御主(うすー)、着物(ちぬ)着(ちぃ)ししる 我(わー)御主(うすー)。」でーんじよ。「とう、あのう、西ぬ松金(にちかに)、松金(にちかに)ありぬ、沖縄(うちなー)ぬ王様にない人(ちゅ)るやる。」と言じゃとぅ、「うーさり。」てぃ、むーる賛成んじぇ手(てぃー)挙ぎたるばーよー、あんしうまんじちたっとぅや今度王様になたん。尚徳王やまた、帰(けー)ーるばーに、うぬ状況わかったのー、尚徳王の家にんじゅんちゃー、臣下(しんか)ぬちゃーの、「んじぇー、待ちょーけよえー、沖縄(うちなー)、琉球ーちゃんぐとぅならんどー。王様たっちょんどー。」てえとぅ、うぬむんやー、うまねー海かい、とぅぶぃけー亡(まー)さんでぃるくとぅなえー。うりが尚円王になたのー始まいり。うっさまでぃ、終わり。
全体の記録時間数 4:50
物語の時間数 4:37
言語識別 方言
音源の質
テープ番号
予備項目1

トップに戻る

TOP